Nová kniha Michala Viewegha, mráz přichází z Hradu, chce být velkou provokací. Ale také panoptikální koláží dnešní politické scény, a hlavně- ,,jízlivou společenskopolitickou satiru", v níž se čtenáři v humorném, literárním obalu dozvědí jak to, ,,co se ve skutečnosti děje", tak co, ,,co by se stát mohlo, kdyby..." lhostejná společnost přestala politiky kontrolovat. Proč se Vieweghovi jeho satira zoufale nedaří? Na čem jeho snaha drhne? Dá se v tom obtížném žánru, vždy trochu balancujícím na hranici bulváru a laciné metafory, v přecitlivělém a přeironizovaném českém prostředí vůbec někdy uspět? A podařilo se to už někomu?
Když je společensko-politická realita natolik nesnesitelná, že už se opravdu člověku zvedá žaludek, má morální nauseu a cítí zoufalství a bezmocnost, vstupuje na scénu odvážná figura spisovatele, aby v ,,rozverné kombinaci faktů a spisovatelské fantazie" vytvořila ,,jízlivou, společensko-politickou satiru" a pomohla tak společnosti k sebereflexi, případně k očistnému uvolnění. Jistě! Samozřejmě! Ambice nejnovější knížky (slovo román z ůcty ke smyslu literárních kategorii a kunderovské tradice románu raději vynechme) Michala Viewegha, Mráz přichází z Hradu, nemohly být malé. Vždyť se tu prezident Václav Klaus, odpůrce ideologie homosexualismu, miluje s mužem; jeho žena Livie příjde nešťastně o milence; premiér Petr Nečas se nechává uspokojovat poradkyní Nagyovou, která řídí jeho sexuální vzrušení i politická rozhodnutí; Vít Bárta je přiotráven; regionální kmotři ovládají úplně všechno a úplně každého; a jen hrdinové novináři stojí na stráži demokracie, bránice tomu, aby celý český stát kvůli slabosti prezidenta Klause neskončil v tlamě velkého ruského medvěda. Což se, díkybohu a žurnalistům přece jen nakonec nepodaří. Inu, velmi angažované, svěží, aktuální, hloubavé, důležité dílko! Kolážová metoda, kterou nejprodávanější český spisovatel ve svém současném angažovaném psaní používa, ovšem více než o odvaze a citu pro odpovědnost za společenský celek, svědčí o bezstarostné lehkosti, až spisovatelské lenosti. Vieweghovi stači k psaní docela málo: číst politické stránky novin, koupit si nůžky, pečlivě vystřihovat podstatné zpávy a komentáře, po klausovsku v nich podtrhávat, a pak vystříhané a podtržené víceméně chytře a účelně poslepovat dohromady, tak aby zůstala trocha toho napětí a pobavení. Literatura je přece hlavně (taky) zábava. Čteme tak, co už jsme dávno přečetli, předvědčujeme se o tom o čem jsme už kdysi byli přesvědčeni. Sebepotvrzování ve vlastním, známém světě, neochotně hledat, tomu se v umění říkavalo kýč.
Faktická fikce.
,,Spisovatel vyslovuje to, co druzí lidé nemohou", podporuje autor svůj projekt ,,faktické fikce" citátem Hanifa Kureishi. Michal Viewegh ovšem v knížce mráz přichází z Hradu vyslovuje nahlas to, o čem se mezi lidem už dávno hovoří na úrovni drbu, spekulace či interpretace faktu. Síla takto pojaté knihy by mohla potom spočívat v celkovosti předvedení, tak jako je tomu u dokumentárního dramatu (docu-drama), v tom, že najednou máme všechno pěkně pohromadě a vidíme i souvisloti, které se dříve nezjevovaly. Anebo v humoru, nadhledu, který ukazuje směšnost a marnost politického počínání. Humor ale v nové Vieweghově knize totálně chybí (jakkoliv pokusů o něj-bohužel marných-nalezneme dost a dost). Humor je tu prvoplánový, ocekávaný nebo jednoduše samoúčelně vulgální. A zmiňovaná celkovost měnící perspektivi? ztráci se v jalovosti zápletky, ve schématičnosti předvádění českého politického panoptika; a také v banálním zjištění že všichni v politice a kolem ní jsou umazaní od moci a peněz. Spisovatel může a možná i má říkat, co druzí nemohou, protže ho chrání ,,imunita fikce", ale může to dělat jen tehdy zůstanel-li spisovatelem. Když na základě faktu vlastního přemýšlení a fantazie dokáže vytvořit nový svět, který inspiruje ostatní třeba jen tím, že ve starém vidí nové souvislovti, že ukazuje nové směry, nové způsoby myšlení. Pokud psaní pouze opakuje a zdvojuje, které co ,,se říka", ,,o čem se mluví", ,,co se probírá" a novost kašíruje nátěrem břitké ironie a velmi omezené fantazie, stává se ze spisovatele ukřičený hlasatel senzací na rohu bulváru. A přitom jízlivou politickou satiru, o niž by se s trochou dobré vůle dalo říci, že šlo skutečně o román, Michal Viewegh už jednou napsal. Báječným létům s Klausem (2002). Odrážejícím znechucení z opoziční smlouvy uzavřené mezi Klausem a Zemanem, se dalo po literární stránce vytknout leccos. To, že autor vcelku tvořivě předváděl zhoubný vliv zatvrzelích politických přesvědčení a hloupých ideologii na naše každodenní životy, nelze Vieweghovi upřít. Dodnes se o něco podobného nikdo nepokusil.
Politická satira: težká disciplína
Jízlivá politická satira, kterou Michal Viewegh tak hezky popisuje, ale zjevně ji nedokáže napsat, je mimořádně obtížná disciplína. Vždy u ní hrozí, že autor dříve nebo později sklouzne k bulváru, banalitám a k trapnosti, a místo k smíchu a pročištění mysli naroste při čtení smutek a prázdnota z marnosti takového snažení, která může být větší než smutek z kritizované reality. Kromě Viewegha se o tom ve stejném roce, kdy vyšla Báječná léta s Klausem, přesvědčil i literárně mnohem zajímavější a uznávanější autor Miloš Urban, když psal vůj zoufalý výsměch politice opoziční smlouvy-Paměti poslance parlamentu. Urban předvedl parlament jako místo pernamentních spiknutí, kdy nikomu nelze skoro nic věřit akdy i čisté úmysli zavánějí nějakým druhem zištnosti. Proto také na konci knihy nechává ,,domov zákonodárců" vypálit, což je sice silné a nesporně očistné gesto, ale je to také přiznání bezvíchodnosti, jež zahalila i celou knihu. Jeden mimořádně pěkný a vyvedený požár v závěru knihy nedokázal zakrýt, že politická satika si kromě nesporné literární zručnosti žádá i odstup a nadhled životní zkušenosti, která urbanovi ale i vieweghovi, v té době přece jen chyběla. A tak úplně nepřekvapí, že nejpovedenější a přitom velmi ironický vhled do světa české politiky přinesla kniha literárního amatéra, bývalého šefredaktora zpravodajství televize Nova, Jana Vávry, V krajině prorostlého bůčku (2007).
Klasův bůčkový přerod
V centru dění je tak jako v posledním Vieweghovi postava Václava Klause. Vávra se ale pouze nesměje známým úchylkám jeho charakteru-neumí prohrávat, přitahuje kývače, účelově shazuje ciží názory atd.- ale snaži se zachytit jeho osobnostní proměnu v politice. Anatomie přerodu jednoho politika se ve Vávrově podání mění až v kafkovskou, existenciální studii. Rámuje ji trefná metafora člověka, který je kvůli strachu ze stráty moci a popularity lidu ochoten sníst i ty největší a nejtučnější hnusy. Vávra pouze nevystřihuje z novin, ale také analizuje, sintetizuje a hledá širší souvisloti. Při tom mu nechybí humor. Nemyslí totiž na to, zda pobaví, tady a teď. Humor u něj není konstrukce, protože vyrůstá přímo ze světa. Vávrova jízlivá politická satira opravdu říka, co ostatní říci nemohou. A to hlavně proto, že vidí dál než na nesympatickou postavu Václava Klause. Jeho kniha zkoumá proces svádění politiků mocí, a na tom může ujet úplně každý.